سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟ این روزها در بیشتر کسب و کارها اصطلاح سوشیال مارکتینگ را می شنویم. دیگر در آگهی های استخدام این عنوان شناخته شده است. اما این اتفاق هنوز تازه است.

 

سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

 

پس از بوجود آمدن شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و یوتیوب، هنوز در ایران روزانه با اصطلاح سوشیال مارکتینگ مواجه نبودیم تا اینکه شبکه ی اینستاگرام با آمدنش همه چیز را دگرگون کرد. سوشیال مارکتینگ فقط مختص اینستاگرام نیست و شبکه های بسیاری را پوشش می دهد. اما شاید پرکاربرترین شبکه ی اجتماعی ایرانیان، اینستاگرام است. سوشال مدیا مارکتینگ را در فارسی بازاریابی در شبکه های اجتماعی معادل سازی کرده اند. بازاریابی دقیقا بر خلاف شبکه های اجتماعی که سابقه ی تاریخی ندارند، عمری دراز داشته و مربوط به گذشته ها می شود. اما شکل بازاریابی در طی زمان مانند چیزهای دیگر به روز شده و تغییر کرده است. شبکه های اجتماعی نیز از اواخر دهه ی 70 میلادی کماکان وجود داشته اند. اما ماهیت آن ها برای ارتباط انسان ها بوده و هنوز توانایی بازاریابی را در خود نداشته اند. بازاریابی آنلاین یا اینترنتی و یا سوشال مدیا مارکتیگ در بین سال های نیمه ی دوم دهه ی نود و اوایل دهه ی اول قرن 21 آرام آرام شکل گرفتند. پس از آن بود که صاحبان کمپانی ها و برندها تصمیم گرفتند که هر کدام در فضای اینترنت یک سایت داشته باشند. در اینجا بود که مبحث سئو در سوشال مدیا مارکتینگ مطرح شد و رقابتی را در بین صاحبین سایت ها و برندها بوجود آورد. پس از بوجود آمدن شبکه های جمعی مثل لینکدین، فیس بوک و … بود که توجه ها به سمت رونق دادن کسب و کار از طریق این شبکه ها جلب شد و سوشال مدیا مارکتینگ نوین پا به عرصه ی ظهور گذاشت. همانطور که می دانید دیگر امروز سوشال مدیا مارکتینگ بخش لاینفک استراتژی های کسب و کارها است. به نظر می رسد که آنلاین بودن انسان ها از طریق گوشی های هوشمند و …. حالا حالاها ادامه دار باشد و سوشال مدیا مارکتینگ نیز همچنان در صدر باقی بماند.

فواید سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

  • ارتباط با مشتریان به صورت مستقیم به طوری که مشتری با برند احساس نزدیکی داشته باشد.
  • تولید محتوایی که مشتری می خواد درباره ی آن ها بداند و برایش جالب است.
  • اگر محتوای ایجاد شده بتواند موثر باشد باعث جذب مشتری می شود.
  • سوشال مارکتینگ در فضایی رایگان در اختیار مخاطب قرار می گیرد و احتمال موفق شدن بازاریابی بالا می رود.
  • احتمال نشر مجدد پست ها از طرف کاربران و مشتریان که منجر به دیده شدن بیشتر می شود.
  • یادآوری برند برای مخاطب
  • افزایش شهرت و حتی محبوبیت در سوشال مدیاها
  • کاهش هزینه ها
  • اطلاع از نظرات و حتی پیشنهادات مشتریان

 

این تعریف در واقع خلاصه ای بود از کارکرد سوشال مارکتینگ که البته هر کدام از آیتم های آن جای بحث و تحلیل دارد که باید به صورت جداگانه و به تفصیل به آن ها پرداخت. آنچه که در بالا آمد شرح کوتاهی از آنچه است که به اصطلاح سوشال مدیا مارکتینگ نامیده می شود.

 

این پست را به اشتراک بگذارید

دیگر پستهای بلاگ ما