سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟ این روزها در بیشتر کسب و کارها اصطلاح سوشیال مارکتینگ را می شنویم. دیگر در آگهی های استخدام این عنوان شناخته شده است. اما این اتفاق هنوز تازه است.

 

سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

 

پس از بوجود آمدن شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و یوتیوب، هنوز در ایران روزانه با اصطلاح سوشیال مارکتینگ مواجه نبودیم تا اینکه شبکه ی اینستاگرام با آمدنش همه چیز را دگرگون کرد. سوشیال مارکتینگ فقط مختص اینستاگرام نیست و شبکه های بسیاری را پوشش می دهد. اما شاید پرکاربرترین شبکه ی اجتماعی ایرانیان، اینستاگرام است. سوشال مدیا مارکتینگ را در فارسی بازاریابی در شبکه های اجتماعی معادل سازی کرده اند. بازاریابی دقیقا بر خلاف شبکه های اجتماعی که سابقه ی تاریخی ندارند، عمری دراز داشته و مربوط به گذشته ها می شود. اما شکل بازاریابی در طی زمان مانند چیزهای دیگر به روز شده و تغییر کرده است. شبکه های اجتماعی نیز از اواخر دهه ی 70 میلادی کماکان وجود داشته اند. اما ماهیت آن ها برای ارتباط انسان ها بوده و هنوز توانایی بازاریابی را در خود نداشته اند. بازاریابی آنلاین یا اینترنتی و یا سوشال مدیا مارکتیگ در بین سال های نیمه ی دوم دهه ی نود و اوایل دهه ی اول قرن 21 آرام آرام شکل گرفتند. پس از آن بود که صاحبان کمپانی ها و برندها تصمیم گرفتند که هر کدام در فضای اینترنت یک سایت داشته باشند. در اینجا بود که مبحث سئو در سوشال مدیا مارکتینگ مطرح شد و رقابتی را در بین صاحبین سایت ها و برندها بوجود آورد. پس از بوجود آمدن شبکه های جمعی مثل لینکدین، فیس بوک و … بود که توجه ها به سمت رونق دادن کسب و کار از طریق این شبکه ها جلب شد و سوشال مدیا مارکتینگ نوین پا به عرصه ی ظهور گذاشت. همانطور که می دانید دیگر امروز سوشال مدیا مارکتینگ بخش لاینفک استراتژی های کسب و کارها است. به نظر می رسد که آنلاین بودن انسان ها از طریق گوشی های هوشمند و …. حالا حالاها ادامه دار باشد و سوشال مدیا مارکتینگ نیز همچنان در صدر باقی بماند.

فواید سوشال مدیا مارکتینگ چیست ؟

  • ارتباط با مشتریان به صورت مستقیم به طوری که مشتری با برند احساس نزدیکی داشته باشد.
  • تولید محتوایی که مشتری می خواد درباره ی آن ها بداند و برایش جالب است.
  • اگر محتوای ایجاد شده بتواند موثر باشد باعث جذب مشتری می شود.
  • سوشال مارکتینگ در فضایی رایگان در اختیار مخاطب قرار می گیرد و احتمال موفق شدن بازاریابی بالا می رود.
  • احتمال نشر مجدد پست ها از طرف کاربران و مشتریان که منجر به دیده شدن بیشتر می شود.
  • یادآوری برند برای مخاطب
  • افزایش شهرت و حتی محبوبیت در سوشال مدیاها
  • کاهش هزینه ها
  • اطلاع از نظرات و حتی پیشنهادات مشتریان

 

این تعریف در واقع خلاصه ای بود از کارکرد سوشال مارکتینگ که البته هر کدام از آیتم های آن جای بحث و تحلیل دارد که باید به صورت جداگانه و به تفصیل به آن ها پرداخت. آنچه که در بالا آمد شرح کوتاهی از آنچه است که به اصطلاح سوشال مدیا مارکتینگ نامیده می شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *